Ubalance i e-handel skal reddes af eksport
Danskernes e-handel vokser fortsat med heftige vækstrater, men den digitale grænsehandel følger med, så e-handelsubalancen vokser, da vi lægger en større del af forbruget uden for Danmarks grænser.
Danskernes e-handel vokser på 15. år med markant vækst, hvor det halvvejs i 2014 tegner til et plus på over 15 %, og endnu et år med rekordomsætning - denne gang på over 72 mia. kr. Danskernes lyst til e-handel går i høj grad på tværs af grænserne, så over 30 % af købene sker i udenlandske netbutikker.
Faktisk steg danskernes køb i danske netbutikker kun 7 % fra 2012 til 2013, mens de udenlandske netbutikker oplevede en stigning i danskernes køb på over 35 %. I 2012 lagde vi 9 mia. kr. i udenlandske netbutikker, det var i 2013 steget til 12 mia. kr., og vi forventer, at vi runder 17 mia. kr. i år. Desværre ryger der kun ca. 3 mia. kr. tilbage til danske netbutikker, så vi har en markant e-handelsubalance, og selv om udviklingen giver udfordringer, så giver det også muligheder.
- Vi forventer, at regeringens IKT vækstplan i efteråret sætter fokus på, hvordan vi imødegår den nuværende udvikling, hvor vores e-handelsubalance bliver stadig større. Vi skal blive bedre til at udnytte mulighederne for at sælge til udlandet, så vi henter indtægter hjem til Danmark med e-handel som eksportmotor, siger Annette Falberg, adm. direktør i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.
- Vi er gode til e-handel hjemme i Danmark, men når konkurrenter i udlandet i stigende grad trækker i danske forbrugeres pengepung, så må vi tage kampen op. E-handlen er en markant del af detailhandlen, så den udenlandske konkurrence rammer detailhandlen på salg, indtjening og arbejdspladser. Vi henter det tabte hjem via øget salg til forbrugere uden for Danmark, men det kræver en hjælpende hånd fra regeringen med friske ressourcer til rådgivning og uddannelse samt større fokus på, at dansk e-handel konkurrerer på lige vilkår med de udenlandske. Ikke mere overimplementering af EU-regler.
FDIH har i løbet af 2014 deltaget i dialogmøder om IKT vækstredegørelsen og fremført sine synspunkter om et eksporteventyr via e-handel på Folkemødet. Der er også aftalt møde med erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen om indsatsen for at sikre arbejdspladser og vækst via e-handel.
Ønskesedlen fra FDIH har fem overordnede punkter
1. E-handel skal blive et eksporterhverv på lige vilkår med udlandet
Vi skal sætte e-handel (et traditionelt hjemmemarkedserhverv) ind i en eksportsammenhæng med fokus på vækst, gode vilkår og lige konkurrence med andre virksomheder på udenlandske B2C markeder
2. Opkvalificering af ansatte i detailhandel og et generelt kompetenceløft af kommercielle uddannelse
Fokus på initiativer, der hjælper e-handel til at blive et eksporterhverv gennem styrkede kompetencer. Dermed fastholder/udvikler vi flest mulige arbejdspladser, der ellers vil blive placeret i udlandet
3. Eksportrådgivning til e-handel fra væksthuse og UMs eksportrådgivere
At øge salget til udlandet betyder, at de mange SMV’er i e-handel har akut brug for hjælp til at udvikle forretningsmodeller i eksport og øge deres kendskab til udenlandske markeder.
4. Forskning i digitaliseringens effekter – i hele samfundet
Vi skal satse på forskning, viden, uddannelse og rådgivning omkring digitalisering. Danmark bør blive EU's videncenter for digitalisering og e-handlens påvirkninger
5. Vi skal have adgang til / skaffe mere data om e-handel på alle områder
For spinkelt datagrundlag om e-handel over grænserne hæmmer indsatsen, og understøttelse af B2B digital handel skal øges
FDIHs beregninger viser, at når vi fremskriver den nuværende udvikling, vil den udenlandske andel af e-handel være på niveau med handel i danske netbutikker omkring 2020. På det tidspunkt vil salg i digitale kanaler udgøre op mod halvdelen af detailhandlens salg, så vi nærmer os en situation, hvor næsten hver fjerde danske forbrugskrone ryger til en udenlandsk butik.
1. E-handel skal blive et eksporterhverv på lige vilkår med udlandet
Vi skal sætte e-handel (et traditionelt hjemmemarkedserhverv) ind i en eksportsammenhæng med fokus på vækst, gode vilkår og lige konkurrence med andre virksomheder på udenlandske B2C markeder
2. Opkvalificering af ansatte i detailhandel og et generelt kompetenceløft af kommercielle uddannelse
Fokus på initiativer, der hjælper e-handel til at blive et eksporterhverv gennem styrkede kompetencer. Dermed fastholder/udvikler vi flest mulige arbejdspladser, der ellers vil blive placeret i udlandet
3. Eksportrådgivning til e-handel fra væksthuse og UMs eksportrådgivere
At øge salget til udlandet betyder, at de mange SMV’er i e-handel har akut brug for hjælp til at udvikle forretningsmodeller i eksport og øge deres kendskab til udenlandske markeder.
4. Forskning i digitaliseringens effekter – i hele samfundet
Vi skal satse på forskning, viden, uddannelse og rådgivning omkring digitalisering. Danmark bør blive EU's videncenter for digitalisering og e-handlens påvirkninger
5. Vi skal have adgang til / skaffe mere data om e-handel på alle områder
For spinkelt datagrundlag om e-handel over grænserne hæmmer indsatsen, og understøttelse af B2B digital handel skal øges
FDIHs beregninger viser, at når vi fremskriver den nuværende udvikling, vil den udenlandske andel af e-handel være på niveau med handel i danske netbutikker omkring 2020. På det tidspunkt vil salg i digitale kanaler udgøre op mod halvdelen af detailhandlens salg, så vi nærmer os en situation, hvor næsten hver fjerde danske forbrugskrone ryger til en udenlandsk butik.